Arisaid
Ubiór szkockiej góralki
Faktem jest, że mimo iż posiadamy wiele opisów ubioru kobiet, jedynie informacje na temat wierzchnich okryć są wystarczająco szczegółowe by móc je
odtworzyć. W późnych latach XVI wieku, kobiety szkockich górali podlegały wielu rygorystycznym zwyczajom i dekretom. Dla przykładu prawnie było
zabronione noszenie wszelkiego rodzaju jedwabiu oraz noszenie okryć głowy. W drugim przypadku kobieta mogła zostać okrzyknięta ladacznicą (co wiązało się
z wieloma niemiłymi przywarami). Już od 1580 roku zabronione było noszenie pledu poza domem (pod karą 40 szylingów), w przeciwnym razie kobieta mogła
zostać uznana za rozwiązłą i podejrzaną. Nie jest do końca jasne dlaczego noszenie pledu było wiązane z byciem nierządnicą.
W Glasgow w 1604r, "wielkie oburzenie w Kirk wzbudziła wieść o kobiecie, która podczas kazania siedząc z głową okrytą pledem, spała. Od tego czasu
wydano dekret zakazujący siedzenie z głową okrytą pledem podczas kazania." Podobne dekrety wydano kolejno w 1621, 1624, 1642 i 1643 roku. Jak
widać, kazania musiały być niezbyt emocjonującą formą spędzania czasu.
Wspomniany wyżej kobiecy pled był zwany arisaid, najprawdopodobniej nazwa pochodzi od wyrazu w Gaelic ársa.
Zasadniczo był to sięgający pięt płaszcz. Zazwyczaj był zrobiony z niefarbowanej wełny z kilkoma jaśniejszymi liniami lub cętkami.
Był spinany na piersi metalową broszą i w pasie skórzanym pasem. W uproszczeniu była to kobieca wersja "beltedplaid".
Pod koniec XVII wieku, Martin Martin napisał "... nazwany Arisad, jest białym pledem, z niewielkimi czarnymi i czerwonymi plamkami. Sięgał od szyi do
pięt, był związany przed piersiami srebrną lub mosiężną klamrą - zależnie od zamożności osoby. Pled był zawinięty dookoła osoby i związany
pasem poniżej piersi. Pas ów składał się ze łączonych ze sobą na przemian skórzanych pasów i srebrnych kółek (na wzór łańcucha)."
Wyjątkowo udana ilustracja przedstawiająca Arisaid autorstwa McIan'a z książki "The Clans of the Scottish Highlands"
William Sachceverell napisał w 1688 roku: "Standardowym ubiorem dla obojga płci jest pled. Kobiecy jest jednak znamienitszy, kolory są bardziej żywe a
kwadraty dużo większe niż w stroju męskim. Przywołuje w mej pamięci starożytnych piktów - ubiór taki służył im za płaszcz, zakrywał zarówno głowę jak i
tułów."
W 1754r Edward Burt opisał kobiety w Inverness w swoich "Listach Dżentelmena z Północnej Szkocji" (tak naprawdę jest to bardziej środkowa Szkocja - przyp. Sauron): "Pled
jest domowym strojem pań w Inverness oraz dystyngowanych kobiet, które układają go w bardzo zwiewny sposób, tak że staje się welonem. Jestem prawie
pewien, że nigdy nie widziałeś czegoś takiego w Anglii. Napiszę więc kilka słów by ci go przybliżyć.
|
Dokładnie upięty Arisaid. Doskonale widać sposób zakładania i ułożenie materiału
|
Jest zrobiony z jedwabiu lub wyśmienitej wełny, urozmaicony (ang. chequered, co oznacza również kraciasty - przyp. Sauron) różnymi żywymi kolorami, 180 (2 yardy=182.88cm) cm szerokości i 270 cm długości. Jest noszony przez głowę, może zakrywać twarz lub nie - zależnie od zachcianki noszącego lub okazji. Z tyłu opada do talii, w rogu po jednej stronie sięga kostki a po drugiej zwisa zwinięty na przeciwym ramieniu."
"Pospolite dziewczęta nie noszą na głowach nic, aż do zamążpójścia lub urodzenia dziecka. Wyjątek stanowi czasami czerwona lub niebieska zgrzebna
wstążka, z której są bardzo dumne. Często jednak ich włosy zwisają na czoło, jak u dzikiego źrebaka."
"Jeśli nosiły rajstopy (z delikatnego materiału np. jedwab, czesana wełna - przyp. Sauron), co zdarzało się niezwykle rzadko, układały je od kostki do
łydki w ściśle przylegające fałdy, tworzące swoisty cylinder. Miało to sprawić, iż ich nogi wyglądały na bardziej przylegające do siebie. Wydaje mi się,
że widziałem już coś podobnego wśród biednych niemieckich uchodźców i mauretańczyków w Londynie."
Alexander Carmichael's w Carmina Gadelica opisuje nakrycie głowy szkockiej góralki w następujący sposób:
"Czepiec lub kornet (gaelic 'am breid') to kwadratowe płótno uformowane w czapkę i noszone przez kobietę od dnia jej zamążpójścia. Był to znak kobiety zamężnej, tak jak siatka na włosy (Gaelic 'stiom', ang. 'snood') była symbolem panieństwa. Materiał z którego wykonywano nakrycia głowy był śnieżno biały i bardzo wykwintny.
Kwadrat był składany tak by powstały trzy końce symbolizujące trójce (symbol magiczny - przyp. Sauron), pod której opieką młoda kobieta miała przebywać. Od tego właśnie jego nazwa w Gaelic brzmi 'currachd tri-chearnach' - czapka o trzech rogach. Czepiec był przytwierdzany do włosów za pomocą jedwabnych wstążek lub zapinek ze srebra lub złota. Uważa się, iż jest to bardzo twarzowa i szykowna ozdoba głowy."
Opracowanie (głównie tłumaczenie) Tha Sauron
Bibliografia
Kass McGann work, and articles
Dunbar, J. Telfer. History of Highland Dress. Philadelphia: Dufour
Editions, 1964.
Glen, Duncan, ed. Whither Scotland? London:
Victor Gollancz Ltd., 1971.
Grimble, Jan. Scottish Clans and Tartans. New York:
Tudor Publishing Co., 1973.
McClintock, Henry Foster. Old Irish and Highland Dress. Dundalk:
Dundalgan Press, 1943.
Norris, Herbert. Costume and Fashion: The Evolution
of European Dress through the Earlier Ages. London: J.M.
Dent & Sons, Ltd., 1924.
|