Wstęp
Trochę o ideach
Wszelkie teksty zamieszczone w tym dziale są naszymi interpretacjami tańców odnalezionych gdzieś, w zapomnianych skryptach. Staramy się aby wszystkie zamieszczone opisy odzwierciedlały pierwotne układy taneczne jakie można było spotkać podczas zabaw i uroczystości zarówno wśród plebsu jak i możnych. Należy tutaj zwrócić uwagę na pewną cechę tego, co można obecnie zobaczyć na wielu występach dla szerokiej publiczności. Mianowicie gdzieś w XIV w. miała miejsce tzw. kodyfikacja, której celem było spisanie dorobku kulturowego różnych społeczności aby uchronić go przed zapomnieniem. Cel szczytny w założeniach sprawił głównie wiele zamieszania (jeśli chodzi o tańce) - gdzieś podczas tego procesu zatarła się chęć spotkania we wspólnym gronie przy muzyce i zabawie na rzecz rywalizacji na występach i konkursach. I tak o to miast bawić się z ludźmi postanowiono ich zabawiać.
Tańce, które można tu znaleźć służą przede wszystkim zabawie w dużym gronie ze wszystkimi. Jak wynika z naszych doświadczeń, każdy jest w stanie się ich nauczyć. Wystarczy odrobinka chęci.
W poniższym tekście użyte zostały słowa reel, jig, etc. Krótko przybliżając:
Reel - taniec (utwór muzyczny) celtycki taktowany na 4/4.
Jig - taniec (utwór muzyczny) celtycki taktowany na 6/8 lub 9/8.
W każdej z odmian tańców celtyckich postawa ciała, ułożenie stóp, rąk
etc. jest inne. Wynika to przede wszystkim z losów danego kraju i
przeznaczenia tańców.
Stosowana przeze mnie notacja pozycji jest taka sama, jak w tańcu
barokowym, a nie baletowym, np. w pozycji pierwszej stopy rozstawione są
tak: \ /, a nie tak: _ _ .
Jeśli chodzi o wysokość tańca, czyli ułożenie stóp w pionie, wyróżniamy
trzy kategorie:
- na płaskich stopach
- na palcach (on a ball) – kąt między linią stopy i podłogi powinien być większy niż 45º
- na wysokich palcach (on a toe)– kąt powinien być bliski stopni 90.
W tańcach szkockich stosowano buty zarówno z podeszwą miękką,
jak i twardą, dlatego zazwyczaj tańczy się na palcach. Dopuszczalne jest
"chwianie się" ciała w pionie – tzn. zmiana wysokości tańczenia.
Górna połowa ciała powinna być wyprostowana i sztywna. Ręce zazwyczaj są
opuszczone wzdłuż ciała lekko z tyłu, tak, jak w tańcach irlandzkich.
Dopuszczalne jest oparcie rąk na biodrach, jeśli nie przeszkadza to innym
tancerzom. Z opisów historycznych można wyczytać, że jeśli ręce są oparte
na biodrach, dłonie są całkowicie z tyłu, tak by nie było ich widać.
Inaczej ukryty w rękawie sztylet mógłby zostać odkryty... Podczas
tańczenia w parach ręce są trzymana nisko i w miarę możliwości prosto.
Tańce irlandzkie charakteryzują się sztywnością. Nie chodzi tu
tylko o wyprostowaną górną część ciała, ale również nogi. Tańczy się je
najniżej na palcach, a zazwyczaj na wysokich palcach. Nie jest
dopuszczalna zmiana wysokości tańca. Ręce są opuszczone z tyłu tak, by
stojąc w pozycji pierwszej dłonie były na wysokości pięt. W parach ręce są
trzymane wysoko tak, by stykały się ze sobą dłonie i łokcie, a ramiona
tworzyły z ciałem kąt prosty. W figurach wielo osobowych ręce są ugięte
tak, by zajmowały możliwie najmniej miejsca. Wszystko to oczywiście ma
swoją przyczynę. Cała kultura irlandzka to kultura podziemia –
Anglicy, podczas swego panowania, tępili wszystko co z nią związane.
Dlatego tańce ceilidh organizowane były w zamkniętych pomieszczeniach,
zazwyczaj izbach, a jeśli dołączymy do tego liczebność wioski, sprawa się
wyjaśnia. Stąd podstawowa reguła – zajmować jak najmniej miejsca. W
tańcach irlandzkich, co bardzo ważne, zawsze krzyżujemy stopy.
Tańce bretońskie to przede wszystkim zabawy ludzi...
podchmielonych. Mamy tu tańce zawodowe, inne branle, suity i tańce
korowodowe. Niemal wszystkie tańczone były na płaskich stopach, co z uwagi
na ich długość jest niezwykle istotne. Chwytamy się zazwyczaj za małe
palce dłoni i niemal zawsze stykamy łokciami. Istnieje oczywiście kilka
wyjątków. Duch rządzący tańcami Bretanii to przede wszystkim długa,
wyczerpująca i transowa zabawa. Na dodatek ciągle trzeba pamiętać, by
utrzymać się w pionie...
Do dzieła !
|